Zoekmachine optimalisatie

Zichtbaar zijn

Jouw (toekomstige) patiënt surft dagelijks op het internet en gebruikt daarbij hoogstwaarschijnlijk Google als gids. In België prefereert 95% van de internet gebruikers Google als zoekmachine. Met die positie als marktleider dicteert het bedrijf moeiteloos de regels over vindbaarheid op het internet. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bedrijven steeds meer investeren om makkelijk gevonden te worden via deze zoekmachine.

Een opzoeking via de zoekmachine van Google levert al gauw duizenden of soms zelfs miljoenen resultaten op. Hoe zorg je er dan voor dat jouw pagina tussen al die resultaten gevonden wordt door jouw (toekomstige) patiënt?

SEO

(Search Engine Optimization)

Gevonden worden is waar het bij online communicatie om draait. Je wil zichtbaar en dus vindbaar zijn. Dit kan je natuurlijk makkelijk doen via advertenties op zoekmachines, websites en social media. Maar ben je ook vindbaar via onbetaalde zoekresultaten? Bezoekers die zelf de weg naar je website vinden, via zoekmachines dus, maar niet via betaalde advertenties, noemen we "organisch verkeer". Je genereert meer organisch verkeer door een hogere positie te behalen op zoekmachines. En daar draait het bij Search Engine Optimization (SEO) om. 66% van de marketeers zegt SEO als een absolute topprioriteit te zien*. En terecht! 

Mediwebs helpt je meer "organisch" verkeer naar je website te leiden door een SEO campagne op te stellen en te implementeren. We bepalen de geschikte zoektermen voor jouw website en onderzoeken het potentieel van deze zoektermen. We monitoren de resultaten en maken een periodieke analyse. We blijven bijsturen om de beste positie te bereiken en te handhaven.

*Bron: HubSpot

SEA

(Search Engine Advertising)

Het is je misschien al opgevallen. De eerste resultaten die je te zien krijgt bij een opzoeking via Google (of andere zoekmachines) zijn meestal advertenties. Ze zien er bijna hetzelfde uit als de gewone zoekresultaten, maar ze komen altijd bovenaan de resultaten te staan en je kan er extra functionaliteiten aan koppelen. Dit heet Search Engine Advertising (SEA). Het Google AdWords netwerk reikt trouwens veel verder dan enkel de Google resultatenpagina. Je kan via AdWords ook je advertentie plaatsen op andere websites en apps. Het netwerk bevat meer dan 2 miljoen sites en bereikt 90% van alle internet gebruikers.

Een door Google gecertificeerd AdWords consulent werkt een campagne voor je uit op basis van de conversie die je voor ogen hebt. Zolang je campagne loopt blijven we de prestaties opvolgen en analyseren. Zo kunnen we blijven bijsturen voor een nog grotere return op je investering.

SEM

(Search Engine Marketing)

Search Engine Marketing behelst alle aspecten van je communicatie via zoekmachines.  Het is voornamelijk een combinatie van Search Engine Advertising (SEA) en Search Engine Optimization (SEO). Het is een omvattend plan dat rekening houdt met je doelpubliek en de zoektermen waarmee je ze het best kan bereiken.

Op basis van je beoogde conversie onderzoekt een door Google gecertificeerde consulent het huidige gedrag van jouw doelpubliek. We kijken welke zoektermen kunnen geoptimaliseerd worden via SEO en welke een extra boost via SEA kunnen gebruiken. Zo bepalen we wat de beste en dus meest performante balans is. We zetten een plan op en implementeren het.

Erik D'Aes

Consulent online communicatie. Analyse en begeleiding bij je huidige digitale communicatie of het opzetten van een nieuw communicatieplan? Contacteer Erik.