E-mailmarketing voor de zorgsector

de beste marketing tool

In de commerciële sector blijft e-mailing veruit de populairste marketing tool. Wereldwijd worden er per minuut honderden miljoenen marketing mails verstuurd. Marketeers kiezen deze vorm van marketing natuurlijk niet zonder reden. E-mail marketing genereert namelijk al jaren de hoogste return on investment (ROI). Elke dollar die wereldwijd gespendeerd wordt aan e-mail marketing, verdient gemiddeld $38 terug*.

Een bewijs dus dat e-mailing nog steeds werkt. Wil je je patiënten bereiken, dan is e-mailing duidelijk "the way to go".

* Bron: Campaign Monitor

een relevante databank

De meest waardevolle contactinformatie is degene die de ontvanger zelf verschaft (via "opt-in"). Zorg dus dat bezoekers zich kunnen inschrijven op je nieuwsbrief op alle pagina's van je website. Motiveer hen om dat te doen door interessante content aan te bieden. Koop nooit persoonlijke adressen aan!

segmenteer en personaliseer

De tijd van periodieke algemene nieuwsbrieven is voorbij. Als je wil dat mensen aandacht besteden aan je mailing, dan moeten ze zich aangesproken voelen. Anders gaat je mail onherroepelijk de prullenbak in. Daarom is het belangrijk dat je de ontvangers van je mailing zorgvuldig selecteert. Hoe meer informatie je over je contacten verzamelt, hoe makkelijker het wordt om het juiste segment te kiezen dat geïnteresseerd kan zijn in je verhaal. Als je het onderwerp en de content bovendien personaliseert, door de ontvanger bij naam aan te spreken bijvoorbeeld, is de kans nog groter dat je mail wordt geopend.

informeer en activeer

Wanneer je de aandacht van je ontvanger te pakken hebt, moet je die aandacht natuurlijk nog behouden. Als men je e-mail opent op basis van een beloftevol onderwerp, maar de content ervaart als platte reclame, dan belandt hij alsnog in de prullenbak. Erger nog, de ontvanger voelt zich om de tuin geleid of zelfs bedrogen. Een klik op de "spam"-knop is dan een kleine moeite. Deze ontvanger ben je dan voorgoed kwijt.

De hedendaagse patiënt wil vooral geïnformeerd worden. Zorg dus voor een verhaal dat kan boeien. Hierdoor straal je expertise uit en wek je vertrouwen.

test en meet

Het is belangrijk vooraf te bepalen wat je met je mail wil bereiken. Welke conversie is voor jouw nodig alvorens je spreekt over een succesvolle campagne?

Probeer je mail eerst uit op een klein gedeelte van je lijst en bekijk de prestaties alvorens je mailing naar de hele lijst te sturen. Behaal je niet de resultaten die je voor ogen had, pas dan aan en probeer opnieuw. Door gebruik te maken van de gedragsstatistieken van je mailing en je website, kan je je een goed beeld vormen van het effect van je e-mail.

Erik D'Aes

Consulent online communicatie. Analyse en begeleiding bij je huidige digitale communicatie of het opzetten van een nieuw communicatieplan? Contacteer Erik.